آرشیو آبان ماه 1398

آموزشگاه موسيقي

آشنايي با موسيقي در دوره قاجار

۸۵ بازديد ۰ نظر

موسيقي در دوره قاجار

موسيقي در دوره قاجار رنگ ديگري به خود گرفت. در اين دوران استادان موسيقي به نواختن و آموزش سازهاي سنتي ايراني پرداختند و اين موضوع از جانب دربار هم مورد توجه قرار گرفت.

در آن زمان‌ها ناصرالدين شاه قاجار به زنان دربار دستور داد تا مدت ۲ سال براي آموزش موسيقي بكوشند و بعد از دو سال تمرين آن‌ها از نتايج ديده شده شگفت زده شد. ۲ استاد مرد به نام‌هاي سهراب ارمني اصفهاني و رستم يهودي شيرازي مسئوليت آموزش به زنان دربار را داشتند. در آن زمان با توجه به حساسيت‌هايي كه براي حجاب داشتند، زنان با پوشش كامل به طوري كه تنها صورت آن‌ها نمايان بود، در كلاس موسيقي حاضر مي‌شدند. پس از آن دسته‌اي از بانوان هنرمند طي دو سال به صورت مكرر به تمرين سازهايي كه به آنان آموزش داده مي‌شد مي‌پرداختند تا براي روز رونمايي از هنر خود آماده شوند. در آن روزها آموزش موسيقي به كودكان هم از جانب اساتيد ماهر انجام مي‌شد. معمولا كودكاني كه پدر هنرمند داشتند كه در نواختن سازي متبحر بودند، براي آموزش يك امتياز ويژه داشتند. چرا كه يك استاد ماهر مشوق آن‌ها مي‌شد.

به طور كلي از آثار موسيقي در دوره قاجار اطلاعات كافي وجود ندارد. حتي موسيقيدان‌هاي آن زمان هم كتابي از سرگذشت موسيقي آن دوران ارائه نكرده‌اند.

سازهاي محبوب در دوره قاجار

دوتار، سه‌تار، تار،كمانچه، سنتور، ني و فلوت از سازهاي محبوب در دوره قاجار بودند. در اين ميان عده‌اي به نوازندگي مشغول بودند و در طول زندگي خود شاگرداني هم تربيت مي‌كردند. اما به طور دقيق نمي‌توان گفت كه چه كسي براي اولين بار فنون نوازندگي اين سازها را فراگرفت. تاريخ موسيقي ايراني پر از رمز و راز است و تنها با گفته‌هاي كمي كه موجود است مي‌توان به نتايجي رسيد.

اما جالب است بدانيد موسيقي در دوره قاجار تنها به سازهاي سنتي ختم نمي‌شد. ساز پيانو نيز در اين سال‌ها مورد توجه عده‌اي از علاقمندان به موسيقي قرار گرفت.

توجه به هنر موسيقي افراد زيادي را هم به سمت خوانندگي تشويق مي‌كرد. در واقع حضور سازها مي‌توانست با يك آواز براي شنونده تكميل شود.

در آن سال‌ها از ساز ني و فلوت براي تعزيه خواني هم استفاده مي‌شد. افرادي كه به اين ساز علاقمند بودند، به دارالفنون مي‌رفتند. اكبر فلوتي كه استاد فلوت در اين دوره بود چند صفحه گرامافون از آثار خود برجاي گذاشته است.

موسيقيدانان دوره قاجار

قديمي‌ترين فردي كه به عنوان نوازنده تار در كتاب‌هاي مربوط به دوره قاجاريه شناخته شده، علي اكبر فراهاني است. خانواده او به خاندان هنر شناخته مي‌شدند. علي اكبر فراهاني به موسيقي دستگاهي آگاهي داشت. قدرت او در نوازندگي به قدري بود كه كسي توان رقابت با او را نداشت. چرا كه دائما نيز از جانب شاه قاجار مورد تحسين قرار مي‌گرفت. او داراي ۳ فرزند پسر بود كه ۲ تن از پسران راه پدر را در نوازندگي تار ادامه دادند.

پس از مرگ علي اكبر فراهاني، برادرزاده و شاگرد او مسئوليت آموزش به ۲ پسر علي اكبر را به عهده گرفت. پس از گذشت چند سال ميرزاعبدالله كه يكي از پسران علي اكبر فراهاني بود توانست در نوازندگي ساز سه‌تار و تار خبره شود. او اين هنر زيبا را از برادر بزرگتر و ناپدري‌اش آموخت.

غلامحسين درويش كه به درويش خان هم شناخته مي‌شد، هنر نوازندگي را در سنين كودكي و در دارالفنون آموخت. بعد از خبره شدن او در گروه موسيقي داماد ناصرالدين شاه به عنوان نوازنده طبل انتخاب شد. او همچنين نوازندگي سه‌تار را هم آغاز كرد و پس از تسلط كافي شروع به تربيت هنرجويان آن دوره كرد.

محمدحسن خان به عنوان اولين نوازنده سنتور در تاريخ ايران شناخته مي‌شود. به طوري كه نام او را سنتور خان گذاشتند. محمدصادق خان كه نوازنده كمانچه بود، به شاگردي محمد حسن خان درامد. محمد صادق خان را اولين موسيقيدان ايران مي‌گويند. چرا كه علاوه بر نوازندگي كمانچه، سنتور، سه تار، نوازندگي پيانو هم فرا گرفت. او اصول نوازندگي ساز كمانچه را از پدرش آموخته بود و در دربار ناصرالدين شاه قاجار صداي آثار خود را به گوش مردم مي‌رساند.

آموزش موسيقي در ميانسالي

۹۱ بازديد ۰ نظر

موسيقي در ميانسالي

يادگيري هنر سن و سال ندارد. بهتر است براي آموزش و انجام كارهاي هنري كه با هر جنبه‌اي كه دارند را محدود به سن و سال نكنيد. انسان‌هاي خوش ذوق و با انگيزه بهتر با اين موضوع كنار مي‌آيند. در اين مقاله مي‌خواهيم درباره آموزش موسيقي در ميانسالي صحبت كنيم.

شايد بپرسيد ميانسالي به چه سال‌هايي از عمر يك انسان مي‌گويند؟ ميانسالي دوره‌اي از زندگي هر فردي را مي‌گويند كه او نه پير است و نه جوان. آيا چنين دوره‌اي فرد آمادگي يادگيري هنر موسيقي را دارد يا خير؟ در جواب شما بايد بگوييم بله. يادگيري موسيقي هيچ محدوديت سني ندارد. تلاش و تمرين براي يادگيري هر هنري شرط موفقيت آن است. البته داشتن استعداد هم بايد در نظر گرفت. اگر بخواهيد به آرزوي جواني خود برسيد كه تا به حال به دليل مشغله‌هاي زندگي به آن نرسيده‌ايد، در يك آموزشگاه موسيقي در تهران مي‌توانيد ثبت نام كنيد و آموزش اين هنر زيبا را آغاز كنيد. آموزشگاه‌هاي خوب در تمام شهرهاي ايران وجود دارند، كافي است كمي تحقيق كنيد.

براي تعيين سن ميانسالي نظرات مختلفي ارائه شده است. برخي آن را ۴۲ تا ۶۷ سالگي مي‌دانند. اين آمار با نظرسنجي از طرف خود مردم صورت گرفته است. به هر حال آموزش هر سازي كه مورد علاقه‌تان باشد، مي‌تواند تاثيرات رواني مثبتي در شما ايجاد كند. هميشه ياد گرفتن به ما حس مفيد بودن مي‌دهد. اين حس را از خود دريغ نكنيد.

يادگيري موسيقي در ميانسالي

همانطور كه گفتيم لازم نيست خودتان را براي يادگيري محدود كنيد. ياد ضرب المثل “ماهي را هر وقت از آب بگيريد، تازه است” بيفتيد. بنابراين هر زماني كه احساس كنيد مي‌توانيد ساز مورد علاقه خود را براي نواختن بياموزيد، فرصت مناسبي است. يك استاد خوب براي آموزش ساز خود پيدا كنيد. در صورتي كه امكانش باشد يك جلسه به صورت آزمايشي براي آموزش پيش استاد خود برويد تا راهنمايي‌هاي لازم مانند خريد ساز و حتي نحوه تدريس استاد را بشناسيد.

اگر پرداخت هزينه‌هاي آموزش خصوصي ساز براي شما غير ممكن باشد، مي‌توانيد در كلاس‌هاي آموزش موسيقي آنلاين شركت كنيد. البته نرم‌افزارهايي هم وجود دارند كه با خريد آن مي‌توانيد آموزش را به صورت ويديوهاي ضبط شده مشاهده كنيد.

براي خريد ساز لازم نيست از همان ابتدا گران‌ترين و حرفه‌اي‌ترين ساز را خريداري كنيد. مي‌توانيد يك ساز معمولي‌تر براي افراد مبتدي را خريداري كنيد و بعد از گذشت مدتي براي خريد ساز بهتر اقدام كنيد. براي خريد ساز حتما با استاد موسيقي خود مشورت كنيد تا ساز مناسب با بودجه و يادگيري شما را معرفي كند.

وقت و حوصله به خرج دهيد

اين طبيعي است كه در اين سن حوصله شما از كودكان و حتي ۱۰ سال پيش خودتان، حوصله كمتري داشته باشيد. اين به آن منظور است كه آستانه صبر و حوصله شما ممكن است كمتر از كودكان باشد. پس جاي نگراني نيست. شما تنها نياز به تمرين بيشتر داريد.

براي يادگيري در هر سني كه باشيد نياز به عزم جزم داريد. اين كه يادگيري را در ميانه راه رها نكنيد و از شاخه‌اي به شاخه ديگر نپريد. قبل از شروع به يادگيري حتما علايق خود را پيدا كنيد. درباره سازها تحقيق كنيد و با يك استاد با تجربه صحبت كنيد. البته بسياري از اساتيد دو ساز تار و گيتار را براي سنين ميانسالي توصيه كرده‌اند. يادگيري اين دو ساز در اين سنين آسان‌تر و قابل فهم‌تر است، اما اين كه نياز به تمرين مداوم دارد دور از انتظار نيست.

تمرين و وقت گذاشتن براي آن مهم‌ترين بخش آموزش موسيقي در ميانسالي است. اگر هر روز براي خود يك زمان مناسب براي تمرين مشخص كنيد، بهترين نتيجه را خواهيد گرفت. اما يك فرضيه ديگري هم وجود دارد كه اساتيد با تجربه مي‌گويند در هر زماني كه تمركز و حوصله تمرين داشته باشيد بهترين زمان براي مرور جلسات آموزش است. با اين حساب در روزهايي كه حوصله تمرين نداريد و تمركز شما بر روي موسيقي نباشد، لازم نيست به خود سخت بگيريد.

آشنايي با تاريخچه ساز دوتار

۸۳ بازديد ۰ نظر

تاريخچه ساز دوتار

اگر علاقمند به يادگيري اين ساز هستيد مي‌توانيد در آموزشگاه راه صبا زير نظر استاد ايوب سعيدي آن را بياموزيد. اگر به دنبال يك آموزشگاه موسيقي در تهران با اساتيد با تجربه هستيد ما به شما اين آموزشگاه را معرفي مي‌كنيم.

قصد داريم در اين نوشته راجع به ساز دوتار با شما صحبت كنيم. يكي ديگر از سازهاي زهي است كه دليل نامگذاري آن دقيقا با ساختار اين ساز يك مفهوم را مي‌رساند. يعني اين ساز داراي دو تار است كه قدمتي كهن در ايران زمين دارد. در ادامه تاريخچه ساز دوتار را براي شما مي‌گوييم.

اين ساز در ايران و كشورهاي آسياي مركزي محبوبيت خاصي دارد. اما زادگاه آن به كشور ايران باز مي‌گردد. نمونه‌هايي از تصاوير اين ساز در به صورت حجاري شده در طول تاريخ ايران مشاهده شده است.

براي نواختن اين ساز از پنجه استفاده مي‌شود و مانند تار و سه تار نمي‌توان از مضراب و ناخن براي نواختن آن استفاده كرد. معمولا براي نواختن آن از دو انگشت شست و انگشت سبابه استفاده مي‌كنند. البته در برخي از ناحيه‌ها از ديگر انگشتان دست نيز براي نواختن بهره مي‌گيرند. نوازنده براي نواختن دو راه دارد. يكي نواختن تارها به طريقي كه نوك انگشتان با صفحه ساز برخورد نكند كه در اين صورت صداي شنيده شده صداي ظريفي است. در نوع ديگري علاوه بر برخورد انگشتان به سيم، به صفحه ساز هم برخورد دارد كه صداي بي‌نظيري از آن شنيده مي‌شود.

دوتار چه نوع سازي است؟

اين باعث افتخار است كه چنين سازي زادگاه ايراني دارد. جلوه ظاهري اين ساز ساده است. يك كاسه گلابي شكل چوبي با دسته‌اي باريك كه پرده‌ها و سيم بر روي آن نصب شده است. اما اگر بخواهند آن را تزيين كنند قسمت دسته آن را با سنگ فيروزه يا استخوان شتر زيباتر مي‌كنند. اين كار بيشتر در استان خراسان انجام مي‌شود. چوب استفاده شده براي ساخت اين ساز، چوب درخت توت، گردو، زردآلو يا عناب است. در قسمت داخلي كاسه آن حفره‌هايي وجود دارد كه تضمين كننده صداي ناب ساز مي‌شود. در صورتي كه اين حفره‌ها در اثر رطوبت تغيير شكل دهند، صداي اوليه و با كيفيت از ساز به گوش نمي‌رسد.

در گذشته‌هاي دور چوب اين ساز را با روش‌هايي به شكل پوك در‌آورند تا صداي بهتري از آن به گوش برسد. يكي از اين روش‌ها قرار دادن چوب ساز درون آهنگ بود.

امروزه دو رشته سيم فلزي بر روي اين ساز نصب مي‌شود، اما در گذشته‌هاي دور از ابريشم براي ساخت سيم‌هاي آن استفاده مي‌شد. همانطور كه گفتيم اين ساز داراي دو تار است. يكي از آن‌ها صداي بم‌تري دارد و ديگري به عنوان صداي زير استفاده مي‌شود.

تاريخچه ساز دوتار

بسياري بر اين باورند كه اين ساز براي اولين در قسمت خراسان شمالي به محبوبيت رسيد. قدمت آن به چند هزار سال پيش باز مي‌گردد. البته اين ساز در نواحي‌هاي ديگري از كشورمان نيز نواخته مي‌شد.

بسياري از موسيقي‌دان‌ها اين ساز را مادر تنبور و سه تار مي‌دانند. اين ساز در گذشته‌هاي دور در خراسان شمالي اهالي روستا را به دور هم جمع مي‌كرد تا براي شنيدن نواي اين ساز به گوش بنشينند.

دوتار در شهرهاي ديگري مانند  نيز ساز محبوبي است. اما در هر نقطه صداي به خصوصي از اين ساز به گوش مي‌رسد. اما اصول ساخت اين ساز در هر منطقه به يك شكل است. به طور كلي دوتار در قسمت شمالي و شرقي ايران طرفداران بيشتري دارد. اين ساز علاوه بر خراسان شمالي در شهرهاي ساري، علي آباد كتول، گلستان و تركمن صحرا هم رواج دارد. دوتار در قسمت‌هاي شمالي و شرقي ايران داراي تفاوت‌هايي هست. يكي از تفاوت‌هاي آشكار در اين دو منطقه تعداد پرده‌هاي دسته ساز است. تعداد پرده‌هاي اين ساز در منطقه خراسان شرقي هشت پرده و در قسمت خراسان شمالي تعداد يازده پرده بر روي دسته ساز مشاهده مي‌شود.

موسيقي تلفيقي چيست؟

۹۸ بازديد ۰ نظر

موسيقي تلفيقي

هنر موزيسين سبك‌هاي تلفيقي اين است كه سازهاي موسيقي را محدود نداند. جدا از اين كه هر سازي براي خود يك مبدا ساختي دارد، بتواند آن را با هم به يك هماهنگي زيبا برساند.  شما مي‌توانيد انواع سازهاي سنتي و پاپ را در آموزشگاه راه صبا كه يكي از بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران است را بياموزيد.

موسيقي هم مانند هر هنر ديگري سبك‌هاي متنوعي دارد. يكي از حس‌هاي ۵ گانه ما شنيدن كه موهبتي براي گوش دادن موسيقي است. براي اين هنر تنها شنيدن كافي نيست. بايد درك درستي از موسيقي داشته باشيم. سليقه هر فردي شنيدن سبك يا سبك‌هاي خاصي را انتخاب مي‌كند. اگر هر يك از اين سبك‌ها را باهم استفاده كنيم و يك موسيقي تركيبي ايجاد كنيم، در واقع موسيقي تلفيقي ايجاد كرده‌ايم.

آهنگساز در پشت ساخت يك قطعه موسيقي آن هم به روش تلفيقي حتما هدفي در پيش دارد. اگر به اين هدف پي ببريد گوش دادن به نواهاي تلفيقي برايتان جذاب‌تر از گذشته مي‌شود و موسيقي دريچه جديدي به رويتان باز مي‌كند.

 ممكن است دو ساز براي دو كشور متفاوت و دو فرهنگ كاملا متضاد براي يك قطعه موسيقي انتخاب شود. اما براي پديد آوردن يك آثار تلفيقي زيبا بايد به صورت هوشمندانه برخورد كرد و از دل آن تشابه‌هايي را ايجاد كرد.

تعريف موسيقي تلفيقي

اين نوع موسيقي نام ديگري هم دارد؛ موسيقي فيوژن. كلمه فيوژن به معني پيوستگي و تركيب، به سادگي مفهوم اين سبك از موسيقي را مي‌رساند. تاريخچه موسيقي فيوژن به حدود ۵۰ سال پيش بازمي‌گردد. در آن سال‌ها عده‌اي از موزيسين‌ها اين كار را با ساز جاز كردند. بداهه نوازي باعث شد آن‌ها ساز جاز را به طوري بنوازند كه با سبك‌هاي متفاوت مانند بلوز، راك و … هماهنگي داشته باشد. به اين ترتيب توانستند چند سبك را با هم تلفيق كنند و يك سبك جديد خلق كنند.

آن‌ها به اين سبك ابداعي جاز فيوژن مي‌گفتند، چون براي ساز يك قطعه از سازهاي الكتريكي استفاده مي‌كردند و حضور سازهايي مانند پيانو در آن كاربردي نداشت.

بعد از اين كه موسيقي با سبك جاز فيوژن بين شنوندگان و موسيقيدان‌ها محبوب شد، اين روش براي سبك‌هاي ديگر هم مورد استقبال قرار گرفت. از آن پس هر وقت براي يك قطعه موسيقي از دو يا چند سبك موسيقي استفاده مي‌شد به آن موسيقي فيوژن يا تلفيقي گفتند. اين اتفاق يك رويكرد جديد در دنياي موسيقي به حساب مي‌آمد.

موسيقي فيوژن در ايران

به تازگي شاهد وارد شدن اين سبك به موسيقي‌هاي ايراني هستيم. اين موسيقي‌ها اگر به صورت هنرمندانه خلق شوند تبديل به يك شاهكار مي‌شوند. امروزه در گروه‌هاي موسيقي ايراني راجع به اين سبك موسيقي تلاش‌هاي فراواني مي‌شود. گروه دنگ شو يكي از گروه‌هاي موسيقي بود كه اثرات خود را به صورت موسيقي تلفيقي به گوش مردم مي‌رساند. گروه‌هاي ديگري هم اين كار را انجام دادند و بازتاب خوبي از اين ماجرا دريافت كردند.

اگر در سطح حرفه‌اي هستيد و مي‌خواهيد اثري متفاوت خلق كنيد لازم است به تمامي ويژگي سبك‌هاي متنوع موسيقي تسلط داشته باشيد. علاوه بر اين شما بايد قابليت‌هاي سازهاي موسيقي را بدانيد و آن‌قدر توانمند در اين امر باشيد تا بتوانيد چند فرهنگ موسيقي را در هم پيچ و تاب دهيد و يك اثر هنري بي نظير به دست آوريد. اثري كه هر شخصي با شنيدن آن به فرهنگ‌هاي مختلف موسيقي هم علاقمند شود.

با اين روش خيلي از افراد موسيقي سنتي و موسيقي پاپ را با هم به تلفيق در مي‌آورند. ممكن است شنونده علاقه چنداني به موسيقي سنتي نداشته باشد و به همين دليل با اين سبك غريبه باشد. در صورتي اين اثر با سبك تلفيقي به دل شنونده بنشيند، ذهن او را كنجكاو مي‌كند تا بيشتر از اين سبك اطلاعات به دست آورد. به همين واسطه بسياري از افراد با سبك سنتي و فرهنگ كهن ايراني آشنا شدند و دايره سلايق آن‌ها در موسيقي گسترش يافت.