آموزش موسيقي در ميانسالي

۹۱ بازديد ۰ نظر

موسيقي در ميانسالي

يادگيري هنر سن و سال ندارد. بهتر است براي آموزش و انجام كارهاي هنري كه با هر جنبه‌اي كه دارند را محدود به سن و سال نكنيد. انسان‌هاي خوش ذوق و با انگيزه بهتر با اين موضوع كنار مي‌آيند. در اين مقاله مي‌خواهيم درباره آموزش موسيقي در ميانسالي صحبت كنيم.

شايد بپرسيد ميانسالي به چه سال‌هايي از عمر يك انسان مي‌گويند؟ ميانسالي دوره‌اي از زندگي هر فردي را مي‌گويند كه او نه پير است و نه جوان. آيا چنين دوره‌اي فرد آمادگي يادگيري هنر موسيقي را دارد يا خير؟ در جواب شما بايد بگوييم بله. يادگيري موسيقي هيچ محدوديت سني ندارد. تلاش و تمرين براي يادگيري هر هنري شرط موفقيت آن است. البته داشتن استعداد هم بايد در نظر گرفت. اگر بخواهيد به آرزوي جواني خود برسيد كه تا به حال به دليل مشغله‌هاي زندگي به آن نرسيده‌ايد، در يك آموزشگاه موسيقي در تهران مي‌توانيد ثبت نام كنيد و آموزش اين هنر زيبا را آغاز كنيد. آموزشگاه‌هاي خوب در تمام شهرهاي ايران وجود دارند، كافي است كمي تحقيق كنيد.

براي تعيين سن ميانسالي نظرات مختلفي ارائه شده است. برخي آن را ۴۲ تا ۶۷ سالگي مي‌دانند. اين آمار با نظرسنجي از طرف خود مردم صورت گرفته است. به هر حال آموزش هر سازي كه مورد علاقه‌تان باشد، مي‌تواند تاثيرات رواني مثبتي در شما ايجاد كند. هميشه ياد گرفتن به ما حس مفيد بودن مي‌دهد. اين حس را از خود دريغ نكنيد.

يادگيري موسيقي در ميانسالي

همانطور كه گفتيم لازم نيست خودتان را براي يادگيري محدود كنيد. ياد ضرب المثل “ماهي را هر وقت از آب بگيريد، تازه است” بيفتيد. بنابراين هر زماني كه احساس كنيد مي‌توانيد ساز مورد علاقه خود را براي نواختن بياموزيد، فرصت مناسبي است. يك استاد خوب براي آموزش ساز خود پيدا كنيد. در صورتي كه امكانش باشد يك جلسه به صورت آزمايشي براي آموزش پيش استاد خود برويد تا راهنمايي‌هاي لازم مانند خريد ساز و حتي نحوه تدريس استاد را بشناسيد.

اگر پرداخت هزينه‌هاي آموزش خصوصي ساز براي شما غير ممكن باشد، مي‌توانيد در كلاس‌هاي آموزش موسيقي آنلاين شركت كنيد. البته نرم‌افزارهايي هم وجود دارند كه با خريد آن مي‌توانيد آموزش را به صورت ويديوهاي ضبط شده مشاهده كنيد.

براي خريد ساز لازم نيست از همان ابتدا گران‌ترين و حرفه‌اي‌ترين ساز را خريداري كنيد. مي‌توانيد يك ساز معمولي‌تر براي افراد مبتدي را خريداري كنيد و بعد از گذشت مدتي براي خريد ساز بهتر اقدام كنيد. براي خريد ساز حتما با استاد موسيقي خود مشورت كنيد تا ساز مناسب با بودجه و يادگيري شما را معرفي كند.

وقت و حوصله به خرج دهيد

اين طبيعي است كه در اين سن حوصله شما از كودكان و حتي ۱۰ سال پيش خودتان، حوصله كمتري داشته باشيد. اين به آن منظور است كه آستانه صبر و حوصله شما ممكن است كمتر از كودكان باشد. پس جاي نگراني نيست. شما تنها نياز به تمرين بيشتر داريد.

براي يادگيري در هر سني كه باشيد نياز به عزم جزم داريد. اين كه يادگيري را در ميانه راه رها نكنيد و از شاخه‌اي به شاخه ديگر نپريد. قبل از شروع به يادگيري حتما علايق خود را پيدا كنيد. درباره سازها تحقيق كنيد و با يك استاد با تجربه صحبت كنيد. البته بسياري از اساتيد دو ساز تار و گيتار را براي سنين ميانسالي توصيه كرده‌اند. يادگيري اين دو ساز در اين سنين آسان‌تر و قابل فهم‌تر است، اما اين كه نياز به تمرين مداوم دارد دور از انتظار نيست.

تمرين و وقت گذاشتن براي آن مهم‌ترين بخش آموزش موسيقي در ميانسالي است. اگر هر روز براي خود يك زمان مناسب براي تمرين مشخص كنيد، بهترين نتيجه را خواهيد گرفت. اما يك فرضيه ديگري هم وجود دارد كه اساتيد با تجربه مي‌گويند در هر زماني كه تمركز و حوصله تمرين داشته باشيد بهترين زمان براي مرور جلسات آموزش است. با اين حساب در روزهايي كه حوصله تمرين نداريد و تمركز شما بر روي موسيقي نباشد، لازم نيست به خود سخت بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.