آرشیو دی ماه 1398

آموزشگاه موسيقي

آشنايي با ساز هنگ درام

۶۶ بازديد ۱ نظر

درباره ساز هنگ درام بايد بدانيد كه در سال ۲۰۰۰ يك ساز جديد به دستان دو آهنگساز متبحر به نام‌هاي فليكس روهنر و سابينا شارر ساخته شد. البته ايده ساخت آن از سازي فلزي شكل گرفته شد كه در سال ۱۷۰۰ ميلادي ساخته شده بود. ساز هنگدرام شبيه سپرهايي است كه در جنگ‌هاي قديمي براي محافظت از خود به همراه داشتند. شايد هم با ديدن آن به ياد بشقاب پرنده بيفتيد. اين ساز امروزه طرفداران زيادي به خود جذب كرده است.

براي يادگيري هنگ درام لازم است به دنبال بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران بگرديد. زيرا اين ساز اساتيد خاص و انگشت شماري دارد كه بتوانند به صورت ماهرانه آن را بنوازند و به شما آموزش دهند.

يكي از معروف‌ترين نوازنده‌هاي هنگ درام، دنيل ويپلسِ نام دارد. اين شخص موسيقي را با ساز گيتار آغاز كرد و با سازهاي ضربي هم آشنايي داشت. دنيل با هنگ درام در سال ۲۰۰۶ آشنا مي‌شود و نواختن آن را به صورت حرفه‌اي مي‌آموزد. از آن‌ها سال‌ها با تلا‌ش‌هاي فراوان توانست قطعه‌هاي زيبايي با اين ساز بسازد و در كنسرت‌هاي زيادي حضور داشته باشد.

صداي اين ساز هارموني بي‌نظيري با صداهاي موجود در طبيعت دارد. اگر در كنار يك جنگل با صداي پرندگان مشغول نواختن اين ساز شويد و اين اثر خود را ضبط كنيد، با گوش دادن آن در دل زندگي شهري متوجه معجزه آن خواهيد شد. بسياري از افراد براي تبليغ وشناساندن اين ساز به مردم، فضاهاي زيبايي مانند آبشار، كوه يا كنار درياچه‌اي بكر را انتخاب مي‌كنند و يك ويديو جذاب از آن درست مي‌كنند.

مشخصات ساز هنگ درام

هنگ درام يكي از سازهاي كوبه‌اي است. به ظاهر ساده آن نگاه كنيد، همين ظاهر ساده مي‌تواند معجزه‌اي از ملودي ايجاد كند. شكل ظاهري آن از دو صفحه به شكل صدف به هم چسبيده است. زادگاه اين ساز كشور سوئيس و شهر برن است.

صداي آن از طريق لرزش و بدون سيم ايجاد مي‌شود. حتي فضايي هم براي دميدن آن ندارد تا بتوانيد از اين طريق ساز را به صدا درآوريد. براي نواختن آن بايد از دستان خود كمك بگيريد و با كشيدن روي ساز و ضربه صداي زيبايي از ساز ايجاد كنيد. ساختار آن به گونه‌اي است كه بايد به آرامي با نوك انگشت بر روي قسمت‌هاي مشخص شده ساز ضربه بزنيد. اگر اين ضربه محكم باشد مي‌تواند كوك ساز را به هم بريزد.

جنس ساخت آن از فلز فولاد است. هنگ درام ۵ نسل تغييرات را در خود ديده تا بتواند به امروز برسد. صفحه بالايي اين ساز به اسم DING يك هسته مركزي دارد. در مركز اين صفحه مخصوص يك نت و در اطراف ساز حدود ۷ الي ۸ نت قرار دارد. هر كدام از اين قسمت‌ها با حفره كم عمقي مشخص شده است. اما صفحه زيرين كه GU ناميده مي‌شود يك صفحه ساده است اما در مركز آن يك حفره وجود دارد.

اين ساز را بيشتر بشناسيد

اگر نوازنده حرفه‌اي اين ساز شويد از انواع هنگ درام براي نواختن مي‌توانيد استفاده كنيد. لازم است بدانيد معروف‌ترين نوع ساز هنگ درام رِمينور نام دارد. صفحه رويي هنگ درام داراي ۷ يا ۸ نت كه يكي از آن‌ها نت اصلي و گام است. صداي نت اصلي بيس بيشتري نسبت به ديگر نت‌ها دارد. اين نت داراي صدايي پرحجم‌تر است و باقي نت‌ها در اطراف آن قرار مي‌گيرند.

يكي از ويژگي‌هاي اين ساز، امكان ساخت به صورت سفارشي است. در برخي از مدل‌هاي سفارشي آن تا ۱۶ نت بر روي ساز ساخته مي‌شود. در اين مدل از هنگ درام‌ها، برخي از نت‌هاي آن بر روي صفحه زيرين قرار مي‌گيرد.

جمع بندي نهايي؛

اگر به آموزش اين ساز علاقمند شده‌ايد و هزينه خريد ساز برايتان سنگين است نوع ديگري از اين ساز وجود دارد كه با قيمت كمتري به فروش مي‌رسد. تانگ درام شباهت زيادي به هنگ درام دارد كه ابعاد آن از هنگ درام كوچكتر و قيمت آن هم كمتر از اين ساز است، قابل ذكر است كه براي يادگيري اين مهم مي توانيد به يكي از بهتري آموزشگاه موسيقي يعني راه صبا مراجعه فرماييد.