موسيقي تلفيقي چيست؟

آموزشگاه موسيقي

موسيقي تلفيقي چيست؟

۹۹ بازديد ۰ نظر

موسيقي تلفيقي

هنر موزيسين سبك‌هاي تلفيقي اين است كه سازهاي موسيقي را محدود نداند. جدا از اين كه هر سازي براي خود يك مبدا ساختي دارد، بتواند آن را با هم به يك هماهنگي زيبا برساند.  شما مي‌توانيد انواع سازهاي سنتي و پاپ را در آموزشگاه راه صبا كه يكي از بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران است را بياموزيد.

موسيقي هم مانند هر هنر ديگري سبك‌هاي متنوعي دارد. يكي از حس‌هاي ۵ گانه ما شنيدن كه موهبتي براي گوش دادن موسيقي است. براي اين هنر تنها شنيدن كافي نيست. بايد درك درستي از موسيقي داشته باشيم. سليقه هر فردي شنيدن سبك يا سبك‌هاي خاصي را انتخاب مي‌كند. اگر هر يك از اين سبك‌ها را باهم استفاده كنيم و يك موسيقي تركيبي ايجاد كنيم، در واقع موسيقي تلفيقي ايجاد كرده‌ايم.

آهنگساز در پشت ساخت يك قطعه موسيقي آن هم به روش تلفيقي حتما هدفي در پيش دارد. اگر به اين هدف پي ببريد گوش دادن به نواهاي تلفيقي برايتان جذاب‌تر از گذشته مي‌شود و موسيقي دريچه جديدي به رويتان باز مي‌كند.

 ممكن است دو ساز براي دو كشور متفاوت و دو فرهنگ كاملا متضاد براي يك قطعه موسيقي انتخاب شود. اما براي پديد آوردن يك آثار تلفيقي زيبا بايد به صورت هوشمندانه برخورد كرد و از دل آن تشابه‌هايي را ايجاد كرد.

تعريف موسيقي تلفيقي

اين نوع موسيقي نام ديگري هم دارد؛ موسيقي فيوژن. كلمه فيوژن به معني پيوستگي و تركيب، به سادگي مفهوم اين سبك از موسيقي را مي‌رساند. تاريخچه موسيقي فيوژن به حدود ۵۰ سال پيش بازمي‌گردد. در آن سال‌ها عده‌اي از موزيسين‌ها اين كار را با ساز جاز كردند. بداهه نوازي باعث شد آن‌ها ساز جاز را به طوري بنوازند كه با سبك‌هاي متفاوت مانند بلوز، راك و … هماهنگي داشته باشد. به اين ترتيب توانستند چند سبك را با هم تلفيق كنند و يك سبك جديد خلق كنند.

آن‌ها به اين سبك ابداعي جاز فيوژن مي‌گفتند، چون براي ساز يك قطعه از سازهاي الكتريكي استفاده مي‌كردند و حضور سازهايي مانند پيانو در آن كاربردي نداشت.

بعد از اين كه موسيقي با سبك جاز فيوژن بين شنوندگان و موسيقيدان‌ها محبوب شد، اين روش براي سبك‌هاي ديگر هم مورد استقبال قرار گرفت. از آن پس هر وقت براي يك قطعه موسيقي از دو يا چند سبك موسيقي استفاده مي‌شد به آن موسيقي فيوژن يا تلفيقي گفتند. اين اتفاق يك رويكرد جديد در دنياي موسيقي به حساب مي‌آمد.

موسيقي فيوژن در ايران

به تازگي شاهد وارد شدن اين سبك به موسيقي‌هاي ايراني هستيم. اين موسيقي‌ها اگر به صورت هنرمندانه خلق شوند تبديل به يك شاهكار مي‌شوند. امروزه در گروه‌هاي موسيقي ايراني راجع به اين سبك موسيقي تلاش‌هاي فراواني مي‌شود. گروه دنگ شو يكي از گروه‌هاي موسيقي بود كه اثرات خود را به صورت موسيقي تلفيقي به گوش مردم مي‌رساند. گروه‌هاي ديگري هم اين كار را انجام دادند و بازتاب خوبي از اين ماجرا دريافت كردند.

اگر در سطح حرفه‌اي هستيد و مي‌خواهيد اثري متفاوت خلق كنيد لازم است به تمامي ويژگي سبك‌هاي متنوع موسيقي تسلط داشته باشيد. علاوه بر اين شما بايد قابليت‌هاي سازهاي موسيقي را بدانيد و آن‌قدر توانمند در اين امر باشيد تا بتوانيد چند فرهنگ موسيقي را در هم پيچ و تاب دهيد و يك اثر هنري بي نظير به دست آوريد. اثري كه هر شخصي با شنيدن آن به فرهنگ‌هاي مختلف موسيقي هم علاقمند شود.

با اين روش خيلي از افراد موسيقي سنتي و موسيقي پاپ را با هم به تلفيق در مي‌آورند. ممكن است شنونده علاقه چنداني به موسيقي سنتي نداشته باشد و به همين دليل با اين سبك غريبه باشد. در صورتي اين اثر با سبك تلفيقي به دل شنونده بنشيند، ذهن او را كنجكاو مي‌كند تا بيشتر از اين سبك اطلاعات به دست آورد. به همين واسطه بسياري از افراد با سبك سنتي و فرهنگ كهن ايراني آشنا شدند و دايره سلايق آن‌ها در موسيقي گسترش يافت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.